fredag 2 oktober 2009

REALISMEN OCH NATURALISMEN

Realismen

Denna epok avgränsas från 1830 till 1890. Det grundades i England, man brukar säga att mr Defoe och mr Richardson var de första som skrev ”realistiskt”. Det kulturella centrumet låg i Paris och London. Det var där ”allt hände”, eftersom det fanns teatrar, bokaffärer, tidningstryckerierna och mycket mera. Detta kulturella liv var grunden till epoken. I större delen av Europa spred sig trenden att skriva målande och detaljrikt.

Över lag så var samhället uppdelat i arbetarklass/ bönder och adel där arbetarklassen dominerade. År 1842 infördes folkskolelagen som innebar att varje socken(by) var skyldig att ha en skola där barnen skulle tränas i läsning. Läsningen bestod framförallt av biblisk historia, men dikter och berättelser användes också mycket. Det var så klart ett privilegium för adelssöner och prästbarn, men andra barn fick i mån av plats också ta del av denna nyhet.

Fattigdomen var stor och befolkningen ökade. I slutet av 1800-talet kom industrialiseringen som också ledde till urbanisering. Städerna växte och det bildades stora slumområden. Arbetarna levde i misär medan adeln levde i lyx, klasskillnaderna växte.

Fler bildade à större efterfrågan om läsning à produktion och konkurrens

Under realismen skrev författarna om verkligheten, d.v.s. om misären som de flesta människor, arbetarklassen, levde i. De beskrev allt i detalj, även de hemska sakerna som man inte hade skrivit om tidigare. Språket var klart, enkelt och detaljrikt. Inga mer undantagsmänniskor och hjältar från romantiken utan vardagsmänniskan var den som var intressant. Det fanns såklart undantag, som t.ex. underhållningsromanerna. I de nya tiderna där folket både kunde och ville läsa slog tidningen och följetongsromaner igenom. Tack vare boktryckarkonsten var det även enklare att massproducera och mycket läsbart gavs ut. Dessa romaner skulle passa som underhållning för hela familjen och därför fanns det regler om hur de skulle skrivas. Inget otäckt eller läskigt fick skildras, det skulle vara spännande med tydligt onda eller goda karaktärer och hjälten skulle alltid klara sig. Handlingen i underhållningsromanerna har därför svårt att passa in inom ramarna av typisk realism, men de räknas ändå in i denna epok. Det var för att sättet som författarna skrev på, med exakt återgivna miljöer och detaljrika beskrivningar gjorde berättelsen realistisk. Läsaren kunde tänka sig in i berättelsen och föreställa sig hur det skulle se ut om det var möjligt.


Naturalismen

Realismen utvecklades till naturalism när den religiösa världsbilden gick i kras då geologer och biologer kom fram till att jorden inte alls skapats 6000 år tidigare som alla tidigare trott utan för flera miljarder år sedan. Darwin bevisade att människan inte är guds gåva till jorden utan ett däggdjur precis som många andra. Naturalismen är egentligen en fördjupning av realismen, litteraturen har tagits till en ny nivå som går in ännu djupare. Det skrevs om sådant som realisterna inte vågade skriva om, t.ex. prostitution, alkoholism och mord. Naturalisterna arbetade mer som vetenskapsmän, de hade en teori som skulle bevisas. De ansåg att hur människan lever och utvecklas händer efter lagar som går att studeras. Människan lever efter instinkter och passion, dessa skapas av arvet och miljön hon lever i. Författarnas böcker växte ofta fram genom att karaktärerna ”levde sitt egna liv” efter dessa lagar. Trots att skillnaderna är ganska stora mellan de två olika ismerna är gränsen hårfin och personlig. En bra liknelse är: om realismen beskriver en soptunna, vänder naturalismen den uppochner och dissekerar innehållet.


De viktigaste författarna och verken

Realisterna:



Charles Dickens (1812-1870).
Verk: Oliver Twist, Pickwickklubben, David Copperfield








Honoré de Balzac (1799-1850).
Samlingsverk: Den mänskliga komedin









Leo Tolstoj (1828-1910).
Verk: Krig och fred, Anna Karenina









Fjodor Dostojevskij (1821-1881).
Verk: Brott och straff, Bröderna Karamazov







Anton Tjeckov (1860-1904).
Verk: Damen med hunden.
Dramer: Måsen, Onkel Vanja, Tre systrar och Körsbärsträdgården







Naturalisterna:


Gustave Flaubert (1821-1880)
Det viktiga var inte vad man skrev, utan hur man skrev. Detta skrivsätt kallas för I´art pour l´art.
Mest kända verk: Madame Bovary





Èmile Zola (1840-1902)
Han första roman var Thérèse Raquin (1867) som blev en succé.
Rougon-Macquart är Zolas livsverk, en krönika på 20 volymer.


August.Strindberg(1849-1912)
Debutroman:Röda rummet
Kända dramer: Fröken Julie och Fadren.
Mest kända novell: Ett halvt ark papper


















1 kommentar:

  1. Realism/Naturalism 7/10 09
    Johanna jessica christine & Gustaf

    Grupparbetets första gemensamma lektion gick riktigt bra tycker vi. Än så länge flyter arbetet på bra och alla är ivriga på att läsa och lära sig mer.
    Upplägg av vårt arbete ser ut så här:
    1. ta reda på fakta och läsa läsa läsa!!!
    2. Sammanställa all fakta och dra slutsatser/ reflektera.
    3. strindbergpjäs-->film
    skriva a4 + blogg om vad vi kommit fram till
    förbereda muntlig presentation.


    Av gruppledare och bloggansvarig Jessica :-D

    SvaraRadera